Συναισθηματική βουλιμία; 6 λόγοι που δεν μπορείς να σταματήσεις!

15 Μαρ 2017
46 φορές

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι τους πιάνει μία κρίση υπερφαγίας επειδή δεν μπορούν να ελέγξουν τον εαυτό τους. Παρ’ όλ’ αυτά, μελέτες έχουν δείξει ότι ο παραπάνω λόγος δεν ισχύει πλήρως. Αν το να τρώμε υπερβολικά όταν δεν είμαστε στα «πάνω» μας, ήταν απλά ένα θέμα πειθαρχίας, θα μπορούσαμε εύκολα να βάλουμε ορισμένα όρια στον εαυτό μας. Παράλληλα, δε θα χρειαστεί να βασανιζόμαστε με συγκεκριμένα προγράμματα διατροφής και να πληρώνουμε χρήματα για ειδικές δίαιτες. Και, φυσικά, χωρίς διατροφικές διαταραχές.

Κάποιοι ψυχολογικοί λόγοι, η κατάθλιψη, η έλλειψη αυτοπεποίθησης ή ένα πρόβλημα που μας απασχολεί μπορεί να μας οδηγήσει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ή και ένα πιο σύντομο να λειτουργούμε παρορμητικά αναφορικά με τη διατροφή μας. Ενώ αντιλαμβανόμαστε την πείνα σταδιακά, η συναισθηματική υπερφαγία λειτουργεί απότομα.

Γιατί, όμως, δεν μπορούμε να βάλουμε ένα στοπ στο φαγητό;


#1. Άγνοια

Η συναισθηματική βουλιμία αποτελεί άμεσα αποτέλεσμα όταν δεν έχεις τον έλεγχο του τί και γιατί τρως. Ξεκινάει τη στιγμή που ενώ έχεις φάει το γεύμα σου και έχεις χορτάσει, συνεχίζεις να τσιμπολογάς. Μπορεί να είναι φιστίκια, κράκερ ή οτιδήποτε άλλο, απλά και μόνο επειδή είναι μπροστά σου.

Η λύση; Προσπάθησε να έχεις επίγνωση του τί και πότε τρως μια τροφή. Ξέρω ότι μπορεί να είναι κουραστικό να σκέφτεσαι συνέχεια τη διατροφή σου, ειδικά στην αρχή! Ξεκίνα σιγά-σιγά, ώστε να αποφύγεις αυτή την κρίση.

 

#2. Το φαγητό είναι η μόνη ευχαρίστηση

Οι περισσότεροι τρώνε υπερβολικά επειδή, όπως λένε, δεν έχουν σε τίποτα να αποβλέπουν. Έτσι, στο τέλος μιας μεγάλης και κουραστικής ημέρας, ένα μεγάλο μπολ με παγωτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην αναπλήρωση των χαμένων θερμίδων και προφανώς αποτελεί βραβείο σε σκληρά εργαζόμενα άτομα. Γιατί; Σύμφωνα με πολλές πηγές, η κατανάλωση σακχάρων και λιπών απελευθερώνει οπιοειδή στον εγκέφαλό μας. Τα οπιοειδή είναι τα ενεργά συστατικά στην κοκαΐνη, ηρωίνη και σε πολλά άλλα ναρκωτικά. Έτσι, οι κατευναστικές, καταπραϋντικές συνέπειες που αισθανόμαστε όταν τρώμε παγωτό και πατάτες τηγανιτές είναι πραγματικές. Και το σπάσιμο αυτών των συνηθειών μπορεί να είναι όπως όταν σταματάει κάποιος τα ναρκωτικά.

Η λύση; Βρες άλλους τρόπους να επιβραβεύεις τον εαυτό σου, εκτός από τρόφιμα (και άλλες αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές). Θα μπορούν όμως αυτοί οι άλλοι τρόποι να είναι τόσο αποτελεσματικοί όσο το φαγητό; Με τίποτα!! Θα σε βοηθήσουν κάπως να κατευνάσεις αυτή τη μανία με το φαγητό, αλλά θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια και αυτοπειθαρχία να κοντρολάρεις τον εαυτό σου.

 

sinaisthimatiki voulimia 6 logoi pou den mporeis na stamatiseis! photo2

 

#3. Δε σου αρέσει το σώμα σου

Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, αλλά αυτή είναι η αλήθεια: το να μισείς το σώμα σου είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες της συναισθηματικής υπερφαγίας. Η αρνητικότητα, η ντροπή και το μίσος σπάνια εμπνέουν τους ανθρώπους να κάνουν μεγάλες αλλαγές στη ζωή τους, ειδικά όταν οι αλλαγές αυτές έχουν σχέση με το σώμα τους. Πολλοί λένε ότι θα σταματήσουν να μισούν το σώμα τους όταν φτάσουν στο στόχο τους. Εγώ θα πρότεινα πρώτα να τα «βρείτε» με τον εαυτό σας και μετά όλα τα άλλα. Δείτε την Ashley Graham, το πιο ακριβοπληρωμένο μοντέλο στον κόσμο! Αγαπάει τόσο πολύ το σώμα της και έχει τόσο μεγάλη αυτοπεποίθηση που το έχει μετατρέψει σε επάγγελμα, σκεφτείτε..

 

#4. Άγχος

Σκέφτηκες ποτέ ότι το στρες σε κάνει να πεινάς; Δεν είναι μόνο στο μυαλό σου. Όταν το άγχος είναι χρόνιο, όπως είναι συχνά στον χαοτικό κόσμο μας, οδηγεί σε υψηλά επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης. Η κορτιζόλη προκαλεί έντονη επιθυμία για αλμυρά, γλυκά και τηγανητά, τα τρόφιμα που σου δίνουν μια έκρηξη ενέργειας και ευχαρίστηση. Όσο περισσότερο ανεξέλεγκτο είναι το στρες στη ζωή σου, τόσο πιο πιθανό είναι να στραφείς σε τρόφιμα για τη συναισθηματική ανακούφιση του εαυτού σου.

 

sinaisthimatiki voulimia 6 logoi pou den mporeis na stamatiseis! photo3

 

#5. Συνήθειες της παιδικής ηλικίας

Γύρνα στα παιδικά σου χρόνια και θυμήσου τί συνήθιζες να τρως. Μήπως οι γονείς σου σε επιβράβευαν για την καλή σου συμπεριφορά με ένα μπολ παγωτό, σας έβγαζαν έξω για πίτσα όταν παίρνατε καλούς βαθμούς ή σας έδιναν γλυκά όταν νιώθατε στεναχωρημένοι; Αυτές οι συναισθηματικά βασιζόμενες παιδικές συνήθειες συχνά μεταφέρονται και στην ενήλικη ζωή. Ή ίσως κάποιες από τις διατροφικές σας συνήθειες οδηγούμενες από νοσταλγία για αγαπημένες αναμνήσεις όπως το ψήσιμο στη σχάρα στην αυλή με τον μπαμπά σου, το να φας τα μπισκότα που έφτιαξες με τη μαμά σου ή άλλες παρόμοιες συνήθειες.

 

#6. Κοινωνικές επιρροές

Το να συναντηθείς μαζί με άλλους ανθρώπους για ένα γεύμα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ανακουφιστείς από το στρες, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση τροφής. Είναι εύκολο να φας υπερβολικά απλώς και μόνο επειδή το φαγητό είναι εκεί ή γιατί όλοι οι άλλοι τρώνε. Μπορεί επίσης να τρώς περισσότερο σε κοινωνικές περιστάσεις από νευρικότητα. Ή ίσως η οικογένεια σου ή ο κύκλος των φίλων σου σε ενθαρρύνει να τρως περισσότερο και είναι πιο εύκολο να «ακολουθήσεις το σύνολο».

 

Από την Νιόβη Τσοχαταρίδου

 

Προσθέστε το σχόλιό σας

1000 Characters left


Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Online περιοδικό ποικίλης ύλης. Ευχαριστούμε που επισκεφτήκατε την ιστοσελίδα μας.

 

Photo Gallery