Καλοί vs Κακοί Υδατάνθρακες

15 Φεβ 2017
58 φορές
Ένα hot διατροφικό ζήτημα που στις μέρες μας έχει απασχολήσει όχι μόνο διατροφολόγους αλλά κι ανθρώπους που αναγνωρίζουν τη σημασία της σωστής διατροφής στη ζωή τους, είναι οι υδατάνθρακες.
 
Με απλά λόγια, οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή ενέργειας του σώματος μας και αναπόσπαστο κομμάτι μιας υγιεινής διατροφικής ρουτίνας. Διαχωρίζονται σε «καλούς» (δηλαδή σύνθετους) και «κακούς» (δηλαδή απλούς), ανάλογα με τη χημική σύνθεσή τους και το πως τους αντιλαμβάνεται το σώμα μας. Το πρόβλημα όμως είναι ότι πολλοί παρεξηγούν την αξία τους και δεν κάνουν τον παραπάνω διαχωρισμό όταν τους επιλέγουν για την διατροφή τους. Με αυτό τον τρόπο όμως, προκαλούνται τα αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή προβλήματα υγείας και φυσικά πάχος. 
 
Ποιοι είναι οι «καλοί» και ποιοι οι «κακοί» υδατάνθρακες; 
 
 
Απλοί Υδατάνθρακες
 
Μπορείτε σχετικά εύκολα να καταλάβετε εάν ένας υδατάνθρακας είναι κακός, χρησιμοποιώντας κάποιους βασικούς δείκτες. Για παράδειγμα, αν η τροφή που θέλετε να καταναλώσετε αποτελείτε από βασικά σάκχαρα, απλής αφομοίωσης τότε έχει ελάχιστη αξία για το σώμα σας. Θυμηθείτε, όσο υψηλότεροι είναι σε περιεκτικότητα ζάχαρης και χαμηλότεροι σε περιεκτικότητα φυτικών ινών, τόσο χειρότεροι υδατάνθρακες είναι για εσάς.
 
Πρέπει επομένως να αποκλείσετε από τη διατροφή σας ορισμένους βλαπτικούς υδατάνθρακες οι οποίοι πραγματικά δεν σας προσφέρουν τίποτα θρεπτικό ενώ ταυτόχρονα επιβαρύνουν την υγεία σας. Κάποιοι από αυτούς είναι: 
 
  • Αναψυκτικά
  • Καραμέλες
  • Σιρόπια του εμπορίου
  • Ζάχαρη (ιδιαιτέρως η λευκή)
  • Λευκό ρύζι, λευκό ψωμί και λευκά ζυμαρικά
  • Πατάτες 
  • Τα διάφορα είδη φούρνου και τα γλυκά
 
Υπάρχουν όμως και σημαντικοί απλοί υδατάνθρακες που δεν θα έπρεπε σε καμία περίπτωση να αποκλείσετε. Τα φρούτα και τα λαχανικά αν και είναι απλοί υδατάνθρακες με βασικά σάκχαρα αλλά διαφέρουν ριζικά από το λευκό ψωμί που ανήκει στην ίδια κατηγορία τροφίμων. Οι φυτικές ίνες στα φρούτα και τα λαχανικά αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ο οργανισμός επεξεργάζεται τα σάκχαρα τους και επιβραδύνει την πέψη τους, κάνοντάς τους έτσι να διαφέρουν ελάχιστα από τους σύνθετους υδατάνθρακες. 
 
Καταλαβαίνω ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να μη καταναλώνετε καθόλου όλες τις παραπάνω τροφές όμως είναι ανάγκη να τις ελαττώσετε στην πλειοψηφία τους και ιδιαίτερα τα γλυκά, τα είδη αρτοποιίας και φυσικά τα «λευκά» τρόφιμα  (πχ άσπρα μακαρόνια, ρύζι, ψωμί, ζάχαρη κλπ)
 
 
Σύνθετοι Υδατάνθρακες
 
Οι ωφέλιμοι αυτοί υδατάνθρακες λειτουργούν ως καύσιμο για τον οργανισμό σας και είναι ιδιαίτερα χρήσιμοι για εκείνους που αθλούνται. Οι σύνθετοι υδατάνθρακες είναι σχεδόν απαραίτητοι στη διατροφή μας επειδή έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό φορτίο, δηλαδή ελευθερώνονται μικρότερες ποσότητες σακχάρων στον οργανισμό, με πιο σταθερό ρυθμό, σε αντίθεση με τους απλούς υδατάνθρακες που πλημμυρίζουν τον οργανισμό μας με τεράστια ποσότητα σακχάρων σε πολύ λίγο χρόνο.
 
Επιπροσθέτως, εκτενείς έρευνες έχουν φανερώσει ότι η κατανάλωση πολλών δημητριακών ολικής αλέσεως και φυτικών ινών, συμβάλει στη μείωση του κινδύνου των καρδιαγγειακών παθήσεων. Οι ίνες μπορεί επίσης να σας προστατεύσουν κατά της παχυσαρκίας και του διαβήτη τύπου 2 και είναι απαραίτητες για τη βέλτιστη υγεία του πεπτικού συστήματος. 
 
Πώς να τους βάλετε αποτελεσματικά στη ζωή σας; 
 
  • Ξεκινήστε την ημέρα σας με δημητριακά ολικής άλεσης. Δοκιμάστε να καταναλώσετε βρώμη ολικής άλεσης με γάλα ή γιαούρτι. Για να δώσετε στο συγκεκριμένο πρωινό περισσότερη γεύση συνδυάστε το με ξηρούς καρπούς, μέλι και αποξηραμένα φρούτα πχ κράνμπερις, μπανάνα, σταφίδα κλπ
  • Καταναλώστε αποκλειστικά ψωμί ολικής άλεσης στα γεύματα και τα ενδιάμεσα σνακ. 
  • Μειώστε τις πατάτες κι όταν τις καταναλώνετε προτιμήστε τις ψητές ή βραστές. Καλύτερα είναι βέβαια το καστανό ρύζι ή τα μακαρόνια ολικής άλεσης.
  • Σημαντικό είναι να προτιμάτε τα φρούτα από τους χυμούς. Ένα πορτοκάλι περιέχει τη διπλάσια ποσότητα φυτικών ινών σε σχέση με ένα ποτήρι φυσικό χυμό.
  • Βάλτε τα όσπρια αρκετές φορές μέσα στο διατροφικό πρόγραμμα της εβδομάδας σας. Περιέχουν σημαντικές ποσότητες υδατανθράκων που απορροφούνται πολύ αργά από τον οργανισμό σας!
 
 
 
 
 Από την Χαρά Καλεμάκη
 
 
 
Προσθέστε το σχόλιό σας

1000 Characters left


Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Online περιοδικό ποικίλης ύλης. Ευχαριστούμε που επισκεφτήκατε την ιστοσελίδα μας.

 

Photo Gallery