Τροφές που υπερνικούν την κατάθλιψη

14 Δεκ 2016
283 φορές

Από την Κερασία Αθανασιάδου 

Μη γελιόμαστε…. δεν υπάρχει κάποιο φαγητό που να αντιμετωπίζει την κατάθλιψη!

Όμως η υγιεινή και σωστή διατροφή μπορεί να βοηθήσει εν μέρει και μόνο σαν αναπόσπαστο κομμάτι μιας πιο εξειδικευμένης θεραπείας. Με λίγα λόγια, η ιδανικότερη διατροφή για την κατάθλιψη είναι εκείνη που παρέχει στον οργανισμό τα κατάλληλα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να διατηρείται υγιής, χτίζοντας μια δυνατή βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί η όποια θεραπεία.



Τι εννοούμε όμως με τον όρο «κατάθλιψη»;

Στη σημερινή εποχή δυστυχώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να επικαλούνται τον όρο «κατάθλιψη» θέλοντας να περιγράψουν την άσχημη ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Το άγχος, η ανασφάλεια, η συνεχής πίεση, η απογοήτευση, η μοναξιά και τα κάθε είδους προβλήματα που κατά καιρούς εμφανίζονται στο δρόμο μας πολλές φορές μας προκαλούν θλίψη και μελαγχολία, αλλά και ανάγκη για απομόνωση και εσωτερική αναζήτηση.

Η κατάθλιψη αυτή διαφέρει από την κλινική κατάθλιψη, η οποία χαρακτηρίζεται από συμπτώματα συνεχόμενης διάρκειας μεγαλύτερης των δύο εβδομάδων και τόσο σοβαρά ώστε να εισχωρούν και να επηρεάζουν την καθημερινότητα του πάσχοντος ατόμου.

Εκτός από τους παραπάνω λόγους, όμως, και η διατροφή μπορεί να παίξει ρόλο στην εμφάνισή της.


Για παράδειγμα η έλλειψη βιταμινών της ομάδας Β έχει συσχετισθεί με την εμφάνιση κατάθλιψης, ενώ σύμφωνα με μελέτες, η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων, junk food, αλκοολούχων ποτών και μεγάλης ποσότητας ζάχαρης, αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εκδήλωσης ψυχικών διαταραχών.


Έτσι λοιπόν καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως αν και η διατροφή δεν μπορεί να θεραπεύσει την κατάθλιψη, ωστόσο μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ψυχική διάθεση, την ενεργητικότητα και την ορθή κρίση των ανθρώπων.

 

Τι πρέπει να κάνετε:

Εάν πάσχετε από κατάθλιψη ή κάποιου είδους ψυχικής διαταραχής, παροδικής ή μακροβιότερης, υπάρχουν ορισμένες διατροφικές αλλαγές που μπορούν να σας βοηθήσουν και να ενισχύσουν ένα πιο εξατομικευμένο πρόγραμμα θεραπείας από ειδικό.

  1. Καταναλώστε τρόφιμα ωφέλιμα για το μυαλό και το σώμα. Εντάξτε στην καθημερινή σας διατροφή λαχανικά, φρούτα, άπαχο κρέας, κοτόπουλο, ψάρια, αυγά και ελαιόλαδο. Αποφύγετε άσπρο ρύζι, άσπρο αλεύρι και άσπρο ψωμί και προτιμάτε προϊόντα ολικής αλέσεως: μαύρο ρύζι, ψωμί, αλεύρι και δημητριακά ολικής αλέσεως, ζυμαρικά ολικής αλέσεως. Τέλος καταναλώστε τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο και πρωτεΐνες.
  2. Να τρώτε «καλούς» υδατάνθρακες και να αποφεύγετε τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες. Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες με θέμα την επίδραση των τροφών στη διάθεση, η λήψη υδατανθράκων συνδέεται άμεσα με τη διάθεση και τη συμπεριφορά των ατόμων. Στους υδατάνθρακες βρίσκουμε την σεροτονίνη, μια βασική χημική ουσία του νευρικού συστήματος που καθορίζει βασικές λειτουργίες του, όπως η συναισθηματική και ψυχική μας κατάσταση, η διάθεση και ο ύπνος. Έτσι με την κατανάλωση υδατανθράκων καταφέρνουμε να μειώσουμε το αίσθημα της υπνηλίας, της κόπωσης και της αδιαθεσίας, χαρακτηριστικές καταστάσεις της κατάθλιψης.
  3. Μην παραλείπετε γεύματα. Φροντίστε να κάνετε τρία ισορροπημένα γεύματα ημερησίως. Επιλέξτε ελαφριά σνακ μεταξύ των γευμάτων και φροντίστε να τρώτε περίπου τις ίδιες ώρες κάθε μέρα.
  4. Καταναλώστε ω-3 λιπαρά. Πρόκειται για πολύτιμα λιπαρά οξέα, τα οποία έχουν σημαντική επίδραση στην παραγωγή της ιντερφερόνης-γ, μιας ουσίας που σχετίζεται άμεσα με τη δημιουργία της κατάθλιψης καθώς καταφέρνει να μειώσει τα επίπεδα της σεροτονίνης. Ω-3 λιπαρά βρίσκουμε άφθονα στις σαρδέλες, στο σολομό, στο σκουμπρί, στα καρύδια, στη σόγια και στον λιναρόσπορο.
  5. Ελαττώστε ή αποφύγετε το αλκοόλ. Η κατάθλιψη και το αλκοόλ είναι συχνά συνδεδεμένα. Η χρήση και η κατάχρηση αλκοολούχων ποτών όμως μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική στα άτομα με κατάθλιψη. Τα αλκοολούχα ποτά επηρεάζουν τη χημεία του εγκεφάλου και μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα φάρμακα και τα συμπληρώματα διατροφής που δίδονται για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης φέρνοντας αντίστροφα αποτελέσματα απ’ τα επιθυμητά.

 

Τροφές που η κατανάλωση τους βοηθά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της κατάθλιψης:

Σκόρδο, κουάκερ βρώμης, ρόδι, εσπεριδοειδή, μήλα, μπανάνα, ανανάς, βατόμουρα, φασόλια, ντομάτες, μπιζέλια, καρότα, αρακάς, σολομός, σκουμπρί, σαρδέλες, τόνος, κοτόπουλο, γαλοπούλα, ηλιόσποροι, ξηροί καρποί, κολοκυθόσποροι, φυστικοβούτυρο, δεντρολίβανο, κάρδαμο, κόκκινο πιπέρι, τζίντζερ, βασιλικός, μέντα, μελισσόχορτο, μαύρο τσάι.


Μερικές από τις παραπάνω τροφές μπορεί να μην συμπίπτουν με τις προτιμήσεις σας και να μην σας ταιριάζουν γευστικά. Όποιες και να επιλέξετε απ’ την ομάδα όμως να θυμάστε ότι κανένα τρόφιμο από μόνο του δεν μπορεί να σας προσφέρει όλα όσα χρειάζεται σε καθημερινή βάση ο οργανισμός μας για να είναι υγιείς και θωρακισμένος. Το κλειδί συνεπώς είναι να τρώτε ποικιλία τροφίμων, από όλες τις ομάδες.

 

Προσθέστε το σχόλιό σας

1000 Characters left


 

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Παίζοντας κρυφτό με τις θερμίδες »

Online περιοδικό ποικίλης ύλης. Ευχαριστούμε που επισκεφτήκατε την ιστοσελίδα μας.

 

Photo Gallery